Halaman

Isnin, 9 Julai 2012

Sakit Gigi....

Sapa pernah sakit gigi????

Pergghhh...rasa nyer,mmg xleh p arr..Sakit sgt2 sampai rasa nak demam sebab rasa nyer cam pipi nie bengkak + sampai ke kerongkong pon sakit,nak telan air liur pon payah +  nak buka mulut pon rasa cam nak tercabut telinga + telinga pon rasa sakit cam kena jangkitan.. Masuk ri nie dh 3 ari aku dok suffer menahan 'rasa'2 tersebut... Time2 cam nie la rasa cam la (sekarang 'loghat utara') jgk nak p cabut gigi nie. Tapi yg ajaib nyer ble dh lega tu xterasa langsung nak pi. Aku pown heran pasai pa...tapi dari dulu lg doktor gigi aku dah suruh dah cabut, sbb dier kata gigi geraham bongsu nie mmg akan rosak memandangkan kedudukan nyer sukar tuk kiter berus gigi. Nak kata takut tu ader la jgk sbb ramai kata sakit...tp ader jgk yg kata xsakit...contoh nyer 2 org anakku (7&3 tahun)...depa kata xsakit...tapi lama sket lps cabut baru rasa sakit.. aku plak xpernah cabut gigi kat doc,dulu pon asal nak kena cabut jer (periksa kat sek)...mlm tu jgk aku berkesah bg gigi tu keluar...hihi.


sebijik cam yg aku dok sakit...
Aku search kat google...
petua yg aku dapat tuk gambar nie

* Rebus Garam,air dan limau nipis yang dibelah 4 hingga mendidih. Kendian biarkan sampai suam dan berkumurlah sekerap mungkin. Lakukan setiap hari hingga sakit nyer berkurangan..(aku kumur ngan garam jek,sok jgk aku p bli limau nipis)

dll....
2. Ader org kata vicks bleh guna...cara nyer dgn meletakkan vicks tersebut di tempat yg sakit...jgn telan dh ler karang jd citer len plak (hihihi...not so sure...klu brani cuber ler).

3.Yang nie best...petua lama+moden. cara nyer,sumbat bunga cengkih dalam gigi yg berlubang,kumur air garam, kumur dgn listerine...(lau xtau bunga cengkih tu yg mana....buka google la,masing2 ader tenetkan).

4. Hisap ketulan ais..normal nyer mmg ler jadi coz kiter akan rasa kebas lps isap tu,tp ble abis ais tu...sakit lik ler,huhu...

Lau xjadi jgk semuer cara tu...g klinik cabut ler jawab nyer...
aper pon mmg nak kena cuber la...hope b'kurang la sket sakit nyer...Memandangkan dh sakit nie,aku pon cuber la cari sket maklumat pasal gigi geraham nie... Tu la baguih nyer sakit...lau dak mmg xteringat ler nak cari.

keadaan gigi geraham kiter...mine rasa nyer yg partial eruption
Memandangkan dier gigi bongsu so ikut suker dier la nak tumbuh mcm ner kan...huhu,actually tu ayat geram aku sambil dok tahan sakit nie...
Aper pon doc kata kena tunggu sakit dan bengkak nie hilang dulu bru leh cabut...tu yang xbest tu sbb bila dah tak sakit sapa yang nak 'pi cari sakit' kan...
Ader aku terbaca entri sorang blogger nie,siap ngan x-ray2 nak buang gigi geraham,seram nyer bunyi...tp tgk gambor cam buat kat sepital...huhu,ku xbrani ler...lebih baik ku gi kat klinik gigi siti... siap duit sket je la....asalkn sakitku xlama,lau dak sian kat anak2 n mr.somi.....sure ler aku xnak masak lau dok sakit2 nie.....hak2..cam iya2 jew sakit. Sakit ker????????????

Tiada ulasan: